woensdag 30 januari 2013

Wintermacro's

De afgelopen vorstperiode wat macrofoto's gemaakt in de directe omgeving  van mijn huis . Gewoon niet te ver weg, ook al omdat de tijd ontbrak om er een hele dag op uit te trekken. Dus af en toe even uurtje wat foto's maken, en dan weer snel opwarmen bij de verwarming. Door de sneeuw en ijsvorming was er een wonderlijke schouwspel ontstaan op ruiten en planten. De grote verscheidenheid aan vormen was enorm. Dus waren er mogelijkheden groot om eens een ander soort macro's te maken .




Op de ruit van de schuurdeur zaten na een goede nacht met vorst heel wat ijskristallen in de meest wonderlijke vormen. Na wat zoeken naar aparte vormen het statief opgesteld met de camera erop. Omdat deze kristallen veelal maar 2 tot 3 mm groot waren , had ik op de macrolens ook nog twee tussenringen ( 20 en 12 mm) gemonteerd.



Het scherpstellen gebeurde handmatig met live-view. Doordat de kristallen zo klein zijn was het scherpstellen een hele lastige klus. De koude vingers zorgde er ook nog voor dat er veel foto's net niet scherp waren. Dus veel foto's maken om enkele goede over te houden.



Door een volle stop onder te belichten ontstond er een donkere achtergrond waartegen de de ijskristallen mooi af steken.









Een klein mosje op een hek met wat aangevroren mist. Schuin tegen het licht in gefotografeerd zodat er diafragmaringen ontstaan.



Een bevroren waterdruppel aan een bramenstruik. In deze druppel zaten allemaal kleine luchtbelletje gevangen die het zonlicht allerlei richtingen opstuurde.



De rijp zorgde voor een suikerrandje op deze paddenstoel .


15 opmerkingen:

  1. ja dit is meesterwerk dit is heerlijk om naar te kijken ,maar nu het zelf doen???wie weet .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een kunstwerkjes Frans top,
    Zo zie je hoe mooi de natuur zijn werk kan doen en de fotograaf !!!
    Een prachtig samenspel .
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder mooie serie, Frans. Ik heb ook al eens geprobeerd om kristallen te fotograferen, maar daar moet ik toch andere apparatuur voor kopen. Heerlijk dat ik nu bij jou naar al dit moois kan kijken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige wintermacro's Frans.
    Wat heb je de ijskristallen mooi vastgelegd met die donkere achtergrond.
    Ook de andere foto's zijn erg mooi geworden.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had al de eer gehad om een en ander via de mail te mogen zien, maar het mag gezegd worden Frans dat je je het weer lastig hebt gemaakt en niet zomaar even in de tuin een paar vlokken op de foto hebt gezet maar ronduit erg mooi werk hebt gemaakt...Top!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo wat mooi Frans!
    Bewondering voor je prachtige foto's van de kristalen,
    mooi en met vakmanschap gemaakt.
    Maar ook je andere foto's zijn een plezier om naar te kijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Frans,
    Wat een fraaie kunstwerkjes laat je zien! vooral de eerste beelden vind ik super, heel knap gemaakt en fascinerend om te zien.
    Ik heb het geprobeerd, maar het lukte me niet om die hele kleine kristallen scherp genoeg te krijgen, dus ik weet hoe moeilijk het is.
    Dikke complimenten en groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Frans...

    Kunst met een grote K, vooral de eerste foto's met de donkere achtergrond van de kristallen op de garage ruit..ze zijn prachtig...
    ik macro eigenlijk nooit in de winter, maar zie dat het de moeite waard is..
    heel mooie blog..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooi, deze macro serie, vooral de bloemen op de ruit, dat zijn toch gewoon kunstwerkjes. Superscherp allemaal en wat een prachtige vormen heb je in de ijskristallen gevonden, heerlijke blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi die ijskristallen. Elke keer als ik ze zie, denk ik die moet ik een keer proberen te fotograferen. Het is er nog nooit van gekomen. Stom, want het is erg mooi.Ook de bevroren druppel aan de braamtak vind ik erg fraai.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw Frans wat een mooie serie. Vooral de eerste 2 daar ben ik stil van. Wat een mooie vormen. Echt kunstwerkjes van moeder natuur en prachtig tegen die zwarte achtergrond. De eerste is absoluut mijn favoriet geweldig. Ook het kleine mosje is mooi in de glitteromgeving. gr Andrea Dank je voor je fijne reactie. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Great macros! I loved my first visit on your blog. I especially like #6 & #7 beautiful.
    Thanks for sharing,
    Greetings, Louise, Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie, inspirerend om er ook zo eens mee bezig te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een waanzinnig mooie vormen...heel erg gaaf & mooi vastgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie de ijskristallen zijn erg mooi. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen